Art, Media, Photography

Event-report: Make your own hologram

Krista Ramakers Feb 05, 2015

De Firestarters studio zit behoorlijk vol deze avond: zo’n 60 enthousiaste creatievelingen hebben de regen getrotseerd om van 21ste-eeuws knutselaar Karim Armani te leren hoe ze hun eigen hologram kunnen projecteren, in het kader van de tweede Firestarters | the Series documentaire ‘Class of 2015’. Degenen die het creatiefste doel bedenken voor een hologram, maken kans op een eigen hologramprojector.

De workshop begint zoals altijd met een korte inleiding op het onderwerp, het onderwijs van de toekomst. Karim Amrani illustreert hoe futuristische innovaties geïntegreerd kunnen worden in het onderwijs. Centraal hierin staat het fysiek tastbaar maken van digitale content, door bijvoorbeeld een geschiedenisles een meer tastbare dimensie te geven.

Hololoo
Een ideale gadget hiervoor zou de onlangs aangekondigde Hololens zijn: een holografie bril die de kinderen niet afsluit van de wereld, maar die een extra laag projecteert. Dit maakt een betere leerervaring mogelijk. Zo kunnen kinderen, met behulp van hologrammen, ineens de slag bij Waterloo bijwonen.

Daarnaast vertelt Karim over het belang van leren programmeren op de basisschool. Deze universele taal leer je liever niet zittend achter een computer aan, maar op een creatievere manier. Dit kan bijvoorbeeld ook door een analoge game-omgeving te bouwen, waarin papieren vormen op een muur geplakt worden en een digitale wereld daaroverheen geprogrammeerd wordt.

iPad school
Vervolgens is het woord aan Tijl Rood, directeur van iPadschool de Ontplooiing in Amsterdam West. Hij benadrukt het belang van personalisatie in het onderwijs. Als kinderen op hun eigen tempo lessen kunnen volgen en zelf hun rooster samenstellen worden ze bewust van hun keuzes.

Tijl benadrukt dat kinderen heus niet de hele dag met een iPad voor hun neus zitten. In sommige lokalen gebruiken ze zelfs helemaal geen tablet. “En er wordt genoeg tijd besteed aan knutselen en schilderen.”

Handen uit de mouwen
Na de pauze is het tijd voor de deelnemers om de handen uit de mouwen te steken. Karim legt uit hoe een oude, analoge techniek de deelnemers in staat stelt om een hologram te projecteren. Door licht in een hoek van 45 graden te projecteren op een glasplaat, met behulp van een smartphone, komt er een hologram tot stand. De deelnemers met de meest creatieve ideeën maken kans op een stevigere, readymade versie van hun eigen gemaakte hologramprojector.

Na een uur knutselen en brainstormen is het tijd om de balans op te maken. De doeleinden die de deelnemers in gedachten hebben voor de hologrammen, variëren van medisch tot educatief en entertainment. Een greep uit de concepten: een hologram die een 3D-element aan een MRI-scan toevoegt, eentje die mensen met een verstandelijke handicap (die weinig lichaamsbesef hebben) om hun eigen lichaam heen kan laten lopen, of een hologram die luilakken van de bank naar de sportschool moet schoppen.

Andere concepten zijn bedacht om de museum-ervaring interactiever te maken en bijvoorbeeld om extra lagen boven een boek te projecteren.

De deelnemers die hun hologram-concept met de rest van de groep gedeeld hebben, worden beloond met een meer solide variant van een hologramprojector voor smartphone. Terwijl de deelnemers verder kletsen over hun ideeën, maken wij uit positieve geluiden en evaluaties op dat het weer een geslaagde avond was voor de deelnemers. De volgende workshop vindt plaats op 26 februari, en staat volledig in het teken van haptic technology. Schrijf je hier in!


Foto's door Yannick van de Wijngaert. Bekijk alle foto's op ons Facebook profiel.