Media

9x de slimste tech in auto’s

Brenda Knoll Jan 13, 2015

In de toekomst kun je achterover hangen en werken op een ingebouwd touchscreen terwijl een zelfrijdende auto je veilig naar de plaats van bestemming brengt. Maar tot het zover is zijn er nog vele technologische ontwikkelingen waarbij auto, bestuurder en omgeving door internet worden verbonden.

1. justDrive voor Jaguar Land Rover
Het bedienen van je smartphone of tablet tijdens een autorit is nog steeds niet heel erg veilig. Land Rover vond het daarom hoogste tijd om het InControl platform te voorzien van een update. Vanaf begin 2015 struinen zowel iOS- als Android gebruikers het internet af met hun stem. Het is zelfs mogelijk om een SMS en Tweet te dicteren. Zo hoeven je handen tijdens het rijden nooit meer van het stuur om op een scherm te swipen.

 

2. Mercedes concept car F 015
Waar Elon Musk, de slimme man achter Tesla, beweert dat hij in 2015 zijn eerste zelfrijdende auto lanceert, is het nog wel een paar lichtjaar wachten op deze Mercedes concept auto. Zes digitale displays zijn hier smaakvol weggewerkt in het interieur waardoor de binnenkant aandoet als een digitale woonruimte. De schermen worden bediend met handbewegingen en eye-tracking en wanneer het uitzicht niet bevalt, projecteer je gewoon een ander landschap. De vier luxe stoelen zijn te draaien waardoor je niet op de weg hoeft te letten en als je toch een stukje wilt rijden kun je altijd zelf het stuur overnemen.

 

3. Hyundai’s Blue Link app
Deze app is sinds afgelopen december beschikbaar en maakt het mogelijk om jouw met Blue Link uitgeruste auto van een afstand te starten en de deuren te (un)locken.
Ook kun je de lichten en claxon van een afstand activeren én kun je traceren waar de auto geparkeerd staat. Bij de start van de Consumer en Electric Show (CES) is de app ook beschikbaar gesteld voor de smartwatch. Hierdoor zijn alle bovengenoemde functies ook van toepassing op een horloge. Hoe futuristisch, dat je binnenkort je auto start met een horloge.

 

4. BMW Active Assist
De meeste auto’s hebben nog wat assistentie nodig als het om automatisch parkeren gaat, maar de nieuwe research-auto van BMW doet het he-le-maal zelf.
Dankzij de hoge resolutie laserscanners verzamelt de auto data uit de omgeving. En met een scan van de betreffende parkeergarage kan de auto zich zonder schade zelfstandig inparkeren. Wil je liever zelf inparkeren? Deze auto gaat automatisch op de rem als je te dicht bij een obstakel komt.  Ook kun je met een smartwatch je auto bellen wanneer je afspraak klaar is. De auto rekent dan uit hoe ver jij nog moet lopen, zodat hij klaar staat als je arriveert.

 

5. Android Auto  & Apple Car Play
Beide infotainmentsystemen zijn straks te vinden in de nieuwe generatie auto’s die afhankelijk van het merk een keuze maken voor Android of Apple. Deze nieuwe auto’s zullen voorzien zijn van een stukje ingebouwde hard- en software, zodat de functionaliteit van de smartphone ook beschikbaar is binnen het voertuig. Ook al lijken deze systemen een hele vooruitgang, nog niet iedereen staat te springen om deze technische vernuftigheid. In de praktijk zal blijken dat Android Auto en Apple Car Play vaak nog opereren naast de interface van het automerk. Hierdoor zijn taken als het bedienen van de airco en FM-radio nog niet in deze infotainmentsystemen geïntegreerd.

 

6. Volvo Cars City Safety System
50% van alle om het leven gekomen fietsers had een botsing met een auto. Vandaar dat Volvo sinds 2013 alle auto’s uitrust met een systeem dat automatisch remt voor fietsers. Door middel van camera en radar detecteert dit systeem fietsers waardoor het automatisch een noodstop maakt. Op de CES 2015 presenteerde Volvo een fietshelm waarmee automobilisten geattendeerd worden op de aanwezigheid en positie van fietsers. Apps zoals Strava kunnen de positie van de fietser doorgeven aan de auto en vice versa. Wanneer er een botsing dreigt of een fietser zich in de dode hoek bevindt, ontvangen zowel de fietser als de bestuurder van de auto een waarschuwing. Volvo is met deze uitvinding de enige autofabrikant die zich richt op het welzijn van fietsers.

 

7. Jaguar F-type met eye-tracking
De meeste software in auto’s richt alle camera’s en sensoren op de weg. Het bedrijf Seeing Machines demonstreert op CES hun nieuwe eye-tracking software voor in de auto in een Jaguar F-type. Middels een kleine infraroodcamera wordt de alertheid van de bestuurder in de gaten gehouden. Wanneer je afdwaalt of in slaap dommelt wordt je door een alarm weer even bijgebracht. De technologie wordt al toegepast in zware machines die gebruikt worden in bijvoorbeeld mijnbouw.

 

8. Ford Mustang 2015
Deze iconische auto was te zien tijdens CES 2015 en bezit zo ongeveer alle technologische snufjes die je kunt bedenken. Zo is de auto uitgerust met Adaptive Cruise Control. Dit systeem detecteert de afstand ten opzichte van het voertuig voor jou en past hierop zijn snelheid aan. Ook waarschuwt deze auto bij de dreiging van een aanrijding en anticipeert hierop door af te remmen. Tenslotte kan de auto medeweggebruikers detecteren die zich in jouw ‘dode’ hoek bevinden. Daarnaast zijn de nieuwe generatie Fords allen voorzien van een ingebouwd SYNC infotainmentsysteem met touchscreen en navigatie.

 

9. Chevrolet OnStar Driver Assurance
In plaats van de focus te leggen op de weg verbindt General Motors zijn Chevy’s met bestuurder. Zo kunnen bestuurders die gebruik maken van het OnStar programma inmiddels al een maandelijkse update krijgen over de bandenspanning en het oliepeil. Voor 2016 wordt het systeem verder uitgebreid door ook de accu, startmotor en benzinepomp uit te rusten met sensoren. De uit deze onderdelen afkomstige data zal dankzij een 4G verbinding gedeeld worden met servers in de de cloud. Vervolgens wordt er een algoritme op de data toegepast die de status van de verschillende onderdelen beoordeelt. Wanneer blijkt dat de onderdelen niet naar behoren functioneren wordt de bestuurder op de hoogte gebracht via email, SMS, alerts in het voertuig of via de OnStar RemoteLink app. Dankzij dit programma is de kans op pech onderweg een stuk kleiner.